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dc.contributor.advisorUlloa Oliva, Solaimi-
dc.contributor.authorChulde Acosta, Darwin Armando-
dc.date.accessioned2023-05-17T21:23:05Z-
dc.date.available2023-05-17T21:23:05Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://repositorio.umet.edu.ec/handle/67000/373-
dc.descriptionAbstract: There are special requirements to drive a vehicle, so it is necessary that the vision is in perfect condition and in this way the drivers are suitable for their development behind the wheel. An observational, longitudinal and prospective study was carried out, in order to evaluate the functional and refractive defects in the candidates for professional drivers, from the Driving School of San Gabriel, Ecuador, in the period between May 2019 and September 2020. 32 driver candidates were studied and variables such as sex, age, visual acuity, refraction, color vision, central and peripheral vision, among others, were measured. Frequencies and percentages were used for statistical analysis. As a result, it was found that 67.73% of the sample was represented by individuals between 18 and 24 and the male sex predominated with 83.88%. 51.61% of the sample presented visual limitation, 54.84% presented ametropia and astigmatism predominated in 41.93% of them. Only 9.67% of the studied sample presented presbyopia. 100% of the individuals had normal color vision and central visual field, and 9.68% of those studied presented alteration in the peripheral visual field. 51.62% of the study sample presented normal contrast sensitivity and refractive errors (54.83%) and contrast sensitivity alterations (48.38%) predominated.es_ES
dc.description.abstractExisten requerimientos especiales para conducir un vehículo por lo que es necesario que la visión se encuentre en perfectas condiciones y de esta manera los conductores estén aptos para su desenvolvimiento frente al volante. Se realizó un estudio observacional, longitudinal y prospectivo, con la finalidad de evaluar las funcional y defectos refractivos en los candidatos a choferes profesionales, de la Escuela de Conducción de San Gabriel, Ecuador, en el periodo comprendido entre mayo de 2019 y septiembre del 2020.Se estudiaron 32 candidatos a choferes y se midieron variables como sexo, edad, agudeza visual, refracción, visión del color, visión central y periférica, entre otras. Se utilizaron frecuencias y porcentajes para análisis estadísticos. Como resultado se encontró que el 67,73 % de la muestra estuvo representado por individuos entre 18 y 24 y predominó el sexo masculino con un 83.88 %. El 51.61% de la muestra presentó limitación visual, el 54.84% presentó ametropía y predominó el astigmatismo en el 41.93% de ellos. Sólo el 9.67% de la muestra estudiada presentó presbicia. El 100% de los individuos tuvieron una visión del color y campo visual central normal y el 9.68% de los estudiados presentó alteración en campo visual periférico. El 51.62% de la muestra de estudio presentó una sensibilidad al contraste normal y predominaron los defectos refractivos (54.83%) y alteraciones de la sensibilidad al contraste (48.38%).es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherQuito, Universidad Metropolitanaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectFunciones visualeses_ES
dc.subjectIshiharaes_ES
dc.subjectCampo visuales_ES
dc.subjectPelli Robsones_ES
dc.subjectRetinoscopíaes_ES
dc.titleEvaluación de funciones visuales y defectos refractivos en candidatos a choferes profesionales, Ecuador 2019es_ES
dc.typeOtheres_ES
Aparece en las colecciones: Tesis - Optometría

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