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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorRocha Machin, Aymee-
dc.contributor.authorCastellanos Jaramillo, Diana Cecilia-
dc.contributor.authorOrmaza Capelo, Jorge Vichenzo-
dc.date.accessioned2023-05-17T21:32:41Z-
dc.date.available2023-05-17T21:32:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://repositorio.umet.edu.ec/handle/67000/375-
dc.descriptionAbstract: Ocular refractive defects are optical anomalies that in the school stage can have serious consequences in school entry for the vision of students, they can even have problems with poor academic performance since uncorrected defects can negatively influence the child's school development. A prospective longitudinal descriptive study was carried out, with the objective of knowing the incidence of ametropia in children, cared for at the “María Guarderas” School in Güitig, Cantón Mejía, Province of Pichincha during the period October - July 2019. They were analyzed variables such as: age, sex, visual acuity without and with correction, classification of refractive errors and presence of ocular disorders. The qualitative variables were summarized using absolute and relative percentage frequencies. The information was processed in a database of the Epi-Info System where the percentage for comparisons in the X2 statistic was calculated at 95% certainty to compare frequencies or associate variables. The study sample determined that normal visual acuity was present in 91.67% of the examined patients, 52.63% of the evaluated patients had ametropia, being simple astigmatism the highest prevalence in 25.00%, the female sex represented 58.33%, the age that most prevailed in the study was between 6-9 years. Conjunctivitis was presented in most of the children in 19.30%, as the most common ocular affection, followed by blepharitis in 12.28% of the children.es_ES
dc.description.abstractLas ametropías, conocidas también como defectos refractivos afectan directamente a la visión, ocasionando que la imagen que se proyecta en la retina tenga un enfoque inadecuado, desarrollando miopía, hipermetropía o astigmatismo, disminuyendo su agudeza visual. Se realizó un estudio observacional de tipo prospectivo y longitudinal con el objetivo de conocer las características clínico epidemiológicas de las ametropías en los estudiantes de primero a tercer nivel de Educación General Básica, en el sector urbano y rural, en el periodo de tiempo Enero- Noviembre 2019. Se midieron variables tales como: agudeza visual, tipos de ametropías en zona rural y urbana, edad, sexo. Se resumieron las variables cualitativas mediante frecuencias absolutas y relativas. Se utilizó la prueba de X al 95% para comparar frecuencias o asociar variables. Se encontró un predominio de limitación visual que fue la categoría de agudeza visual de mayor incidencia en ambas poblaciones (96.30% educandos rurales, 92.65 en educandos urbanos), se encontró un total de 122 niños con ametropías (97.6%), el astigmatismo fue la ametropía de mayor incidencia en la población estudiada (29 pacientes escuela rural, 37 pacientes escuela urbana), no existió una diferencia significativa referente a sexo y edad entre los niños de colegio urbano y rural.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherQuito, Universidad Metropolitanaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectAmetropíaes_ES
dc.subjectMiopíaes_ES
dc.subjectHipermetropíaes_ES
dc.subjectAstigmatismoes_ES
dc.titleDiagnóstico de ametropías en estudiantes de escuelas del sector rural y urbano, Ecuador 2019es_ES
dc.typeOtheres_ES
Aparece en las colecciones: Tesis - Optometría

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