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dc.contributor.advisorUlloa Oliva, Solaimi-
dc.contributor.authorBenalcazar Vallas, Tatiana Paola-
dc.contributor.authorMora Vera, Laura Patricia-
dc.date.accessioned2023-05-17T21:46:23Z-
dc.date.available2023-05-17T21:46:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://repositorio.umet.edu.ec/handle/67000/378-
dc.descriptionAbstract: The eye-hand coordination is a skill that uses the synchronicity of eyes and hands. An observational cohort study was developed in this study, with the purpose of evaluating the impact of the using an electronic device to develop eye-hand-coordination exercises to the children who attended “La Fundación Honrar la Vida”, in the period time of March 2019 till February 2020. Some aspects were measured like: age, sex and educational level; furthermore, there were evaluated the visual therapy of control group using traditional methods and in the study group using the new electronic device. The quantitative variables were summarized using absolute frequencies and percentages. There were used the X2 test to the 95% to compare the frequencies and associate the variables. There were diagnosed 74 children (82%) with eye-hand coordination difficulties, the age group between 4 to 8 years was predominated in the study, represented by 74% of the sample; a 64% of the study corresponded to male sex, the highest percentage (22%) was represented by first grade students, when evaluating the traditional method and the use of electronic device, an improvement was seen in the study group compared to the control group and there was a positive impact in children’s therapy while using the electronic device on children with disorders of eye-hand coordination because the children’s accuracy movements and the movement’s speed of exercise performance were improved. In conclusion, the device was much more accepted by the students because of its dynamism, appearance and easy way to be used.es_ES
dc.description.abstractLa coordinación ojo-mano es la habilidad de emplear los ojos y las manos de forma sincrónica. Se realizó un estudio observacional de tipo cohorte, con el objetivo de evaluar el impacto del uso de un dispositivo electrónico para ejercicios de coordinación ojo-mano en los estudiantes que asistieron a la “Fundación Honrar la vida”, en el período marzo 2019 – febrero 2020. Se midieron variables como: edad, sexo y nivel educacional; también se evaluó la terapia en el grupo control utilizando métodos tradicionales y en el grupo de estudio usando el nuevo dispositivo electrónico. Las variables cuantitativas se resumieron mediante frecuencias absolutas y en porcentajes. Se utilizó la prueba de X2 al 95% para comparar frecuencias o asociar variables. Se diagnosticaron 74 niños (82%) con dificultades de coordinación ojo mano, el grupo etario que predominó en el estudio fue de 4 a 8 años, representado por 74% de la muestra, el 64% de la muestra correspondió al sexo masculino, el mayor porcentaje (22%) estuvo representado por estudiantes de primero de básica; al evaluar el método tradicional y el uso del dispositivo electrónico se apreció una mejoría en el grupo de estudio en comparación con el grupo control y el dispositivo electrónico mostró un impacto positivo en la terapia de niños con trastornos de la coordinación ojo-mano, ya que mejoró la precisión de sus movimientos y la rapidez de realización de los ejercicios. De forma general el dispositivo fue más aceptado por los estudiantes, por lo dinámico, llamativo y fácil uso de este.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherQuito, Universidad Metropolitanaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectCoordinación ojo-manoes_ES
dc.subjectCoordinación óculo manuales_ES
dc.subjectTerapia visuales_ES
dc.subjectDispositivo electrónicoes_ES
dc.titleEvaluación del uso de un dispositivo electrónico para ejercicios de coordinación ojo – mano en la fundación Honrar la Vida, Quito 2019-2020es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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