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dc.contributor.advisorDurán Chávez, Carlos Eduardo-
dc.contributor.authorMuñoz Morán, Joao Sebastián-
dc.date.accessioned2023-05-23T17:23:19Z-
dc.date.available2023-05-23T17:23:19Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://repositorio.umet.edu.ec/handle/67000/568-
dc.descriptionAbstract: The former president of the Republic of Ecuador economist Rafael Correa issued executive decree 813 published in the Supplement to the Official Registry 489, of July 12, 2011 that reforms article 47 letter k of the LOSEP that establishes the definitive cessation of functions for purchase of resignations with compensation, legal provision to which the mandatory word is incorporated; proceeding to the disengagement of the servants of several public institutions. The separation of the servers with the application of Executive Decree 813, was carried out with the issuance of a personnel action signed by the highest authority of the public institution that ceased to function in the position in accordance with literal k) of article 47 of the Organic Law of the Public Service, in accordance with the provisions of the unnumbered article following article 108 amended of the General Regulation of application of the aforementioned law, violating their fundamental rights enshrined in the constitution such as the right to work, the right to freedom and legal security. Since the application of executive decree 813, several claims of unconstitutionality of the indicated decree have been presented, without the full Constitutional Court declaring the unconstitutionality of executive decree 813; On October 28, 2020, after 9 years with judgment number 26-18-IN of the Plenary of the Constitutional Court, decree 813 was declared unconstitutional, leaving a void on comprehensive reparation for damages, which is the subject of analysis in the present essay.es_ES
dc.description.abstractEl ex presidente de la República del Ecuador economista Rafael Correa emitió el decreto ejecutivo 813 publicado en el Suplemento del Registro Oficial 489, del 12 de Julio de 2011 que reforma el artículo 47 letra k de la LOSEP que establece la cesación definitiva de funciones por compra de renuncias con indemnización, disposición legal a la que se incorpora la palabra obligatoria; procediéndose a la desvinculación de los servidores de varias instituciones públicas. La desvinculación de los servidores con la aplicación del Decreto Ejecutivo 813, se lo efectuaba con la emisión de una acción de personal suscrita por la máxima autoridad de la institución pública que cesaba en funciones del cargo de conformidad con el literal k) del artículo 47 de la Ley Orgánica del Servicio Público, en concordancia con lo dispuesto en el artículo innumerado a continuación del articulo 108 reformado del Reglamento General de aplicación de la mencionada ley, vulnerando sus derechos fundamentales consagrados en la constitución como el derecho al trabajo, derecho de libertad y seguridad jurídica. Desde la aplicación del decreto ejecutivo 813 se presentaron varias demandas de inconstitucionalidad del indicado decreto, sin que el pleno de la Corte Constitucional declare la inconstitucionalidad del decreto ejecutivo 813; el 28 de octubre del 2020, luego de 9 años con sentencia número 26-18-IN del Pleno de la Corte Constitucional declaró la inconstitucionalidad al decreto 813 dejando un vacío sobre la reparación integral por daños y perjuicios, que es objeto de análisis en el presente ensayo.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherQuito, Universidad Metropolitanaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectDecreto 813es_ES
dc.subjectVulnerares_ES
dc.subjectDerechos constitucionaleses_ES
dc.titleVulneración de los derechos constitucionales en el sector público por la aplicación del decreto ejecutivo 813es_ES
dc.typeOtheres_ES
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